ALLERGIE EN INTOLERANTIE

DE MENING VAN DE DOKTER

VOORBEELD UITSLAG

TARIEVEN

VEEL GESTELDE VRAGEN

BESTELLEN

VACATURES

CONTACT

WAT HOUDT DE FIT-TEST PRECIES IN

ACNE, NETELROOS & CELLULITUS

OVERGEWICHT EN INTOLERANTIE

PDS, DIARREE & SPIJSVERTERING

ALGEMEEN

HET BELANG VAN GEZONDE VOEDING

DIABETES EN VOEDING

SPECIAAL VOOR DIABETESPATIËNTEN

NAALDLOOS INJECTEREN

Vitaminen en mineralen
Vitaminen houden u alert en levenslustig en verhogen uw weerstand tegen ziektes. Belangrijke vitaminen zijn bijvoorbeeld vitamine B (in graan, brood, vlees, melk en kaas) en vitamine C (in groente en fruit). Onmisbaar dus voor een goede gezondheid.
Het zelfde geldt voor mineralen. Er zijn heel wat verschillende soorten mineralen.

Enkele voorbeelden zijn:
Natrium, kalium, calcium, zink, magnesium en ijzer.
Door een goede variatie in de voeding krijgt u alle vitaminen en mineralen in de juiste hoeveelheid binnen.

Voedingsvezels
Door voldoende voedingsvezels te nuttigen, kunt u darmproblemen voorkomen of verminderen. Eengezonde voeding bevat veel vezels. Hierbij denkt u al snel aan volkorenbrood, maar ook groente en fruit bevatten veel vezels. Bovendien hebben de vezels in deze producten een andere werking en daarom is het belangrijk dat u gevarieerd eet.
We kunnen vezels verdelen in twee groepen: de ‘oplosbare’ vezels en de ‘niet-oplosbare’ vezels.
De oplosbare vezels komen onverteerd in de dikke darm terecht waar de darmbacteriën ze bewerken.
Hierbij komen stoffen vrij die de darmwerking stimuleren. Oplosbare vezels werken bovendien cholesterolverlagend en hebben een positieve invloed op het glucosegehalte van het bloed. Oplosbare vezels zitten vooral in groente, fruit en peulvruchten.
Ook de niet-oplosbare vezels komen onverteerd in de dikke darm terecht. Ze werken als een soort spons en nemen veel vocht op. Op deze manier zorgen ze voor meer en zachtere ontlasting.
Niet-oplosbare vezels zitten vooral in volkorenbrood, muesli, havermout en andere graanproducten.

Hoeveel voedingsvezels?
Veel mensen krijgen via hun voeding te weinig voedingsvezels binnen. De aanbevolen hoeveelheid per dag is voor een volwassene gemiddeld 25 tot 30 gram. Voor kinderen vanaf twee jaar is de norm die wordt gehanteerd minimaal: leeftijd +5 gram en maximaal: leeftijd+10 gram. Een kind van 4 jaar heeft dus per dag tussen de 9 en 14 gram vezels nodig.
Hebt u extra vezels nodig, bijvoorbeeld omdat u steeds last hebt van verstopping of van klachten veroorzaakt door een ‘prikkelbare darm’, dan kan het zinnig zijn om dagelijks 30 tot 40 gram voedingsvezels te gebruiken.
Lukt het u niet om met de gewone dagelijkse voeding voldoende vezels binnen te krijgen, dan kunt u deze aanvullen met: • zemelen, tarwekiemen (Nutrigan, Allbran e.d.)

• vezelpreparaten, vrij verkrijgbaar bij de drogist (o.a. Fiberform)

• vezeldrankjes, verkrijgbaar bij de supermarkt (o.a. Stimulance)


Door het gebruik van extra vezels kunt u eerst wat meer last krijgen van winderigheid of een opgeblazen gevoel. Dat komt omdat uw lichaam hier aan moet wennen. De klachten verdwijnen weer na een paar weken.

VOLGENDE

VORIGE